סיור בבתי הספר המגנטיים בניו- יורק/ ד"ר אורנה אבני

בתחילת חופשת הפסח של בתי הספר, הגשמתי חלום. יצאתי עם 25 מנהלי בתי ספר לסיור לימודי בן שבוע בבתי ספר יסודיים בעיר ניו יורק. כחלק מתהליך עירוני של גיבוש יחודיות לבתי הספר, שארך שלוש שנים יצאנו ללמוד כיצד נראים ופועלים בתי ספר שפיתחו יחודיות מעניינת. בחרנו במודל בתי הספר המגנטים בארה"ב, בשל הדמיון במטרותיהם ובמאפייניהם לבתי הספר הציבוריים בישראל.
הסיור כלל ביקורי עומק בשישה בתי ספר, ביקור במכון טכנולוגי, הרצאות, פגישות עם אנשי מחלקת החינוך בעיר, עם מובילי חדשנות בעלי תפקידים, פגישות עם גופים שמסייעים להם בכך. שבוע עמוס לעייפה שהותיר אותנו מלאי רשמים וחוויות ובעיקר הציף תובנות ורעיונות לחדשנות.
פיתוח יחודיות של בתי ספר , על מנת להגביר את האטרקטיביות שלהם לתלמידים ולהפוך אותם מוקד משיכה, זו לא המצאה ישראלית. כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת קמו בארצות הברית בתי ספר "מגנטיים". המדינה מעודדת את בתי הספר המגנטיים לשם חיזוק החינוך הציבורי, בדיוק כמו שעושים בישראל באמצעות גיבוש ייחודיות. המצב שם, אגב, הוא הרבה יותר גרוע מאשר כאן. הפערים בין החינוך הפרטי לציבורי הם אדירים. שכ"ל בביס פרטי מגיע עד למעלה מ 40,000 דולר לשנה לילד.  אלא שבניו יורק נתנת לבתי הספר תמיכה מאסיבית בתהליך הפיכתם למגנט כולל מומחה מגנט שעובד בביה"ס כאחד מהצוות במשך 3-4 שנים, הכשרות רבות למורים ותקציבים נוספים להצטיידות.
בתי הספר המגנטיים מתייחדים בכך שיש להם תמה מרכזית, שמהווה את עמוד השידרה של בית הספר ובאה לידי ביטוי בכל מאפיין של בית הספר. כך למשל בבית ספר שיחודיותו איכות הסביבה אפילו צבע האהיל של המנורות במעבדת המחשבים הוא ירוק... כל הקירות , הדלתות, המסדרונות, הכיתות, וסביבות הלמידה משקפים שפה אחידה. מהרגע שאתה נכנס בפתח בית הספר ברור לך מהי התמה המרכזית. בנוסף מחויבים כל בתי הספר המגנטים לתוכנית ליבה באשכול STEM שהוא לימודי מדעים, טכנולוגיה, הנדסה (...) ומתמטיקה. מכיתה א ואפילו בחטיבות צעירות. בתי ספר מגנטיים מקיימים שיתופי פעולה נרחבים עם מוסדות בקהילה בנושא המגנט. כך למשל בבית ספר שיחודיותו "בריאות" פגשנו את "דוקטור לחם" , בעל מאפייה בשכונה שמגיע לבית הספר ללמד את הילדים כיצד אופים לחם בריא. יש לו תנור וחומרים והתלמידים אופים יחד אתו.  ראינו שקיפות, תיעוד וסטנדרטים ברמה מעוררת תהיות. כך למשל, על שולחנות התלמידים באחד מבתי הספר יש טבלה שבה מצוין היכן התלמיד נמצא יחסית ליעדים שלו במקצועות הקריאה והכתיבה. המורה מעדכנת מידי שבוע את ההתקדמות ולשאלתנו לגבי נושא צנעת הפרט, הוסבר לנו שזה ממש לא מעניין את שאר התלמידים בכיתה. זה דינמי ומשתנה והם רגילים לזה ויודעים שלכל אחד יש תחומים שבהם הוא יותר חזק ויש תחומים שבהם צריך להשתפר.
 
בבסיס ה magnet schools קיימת אמונה, כי לתלמידים יש אינטרסים, רצון וסקרנות ללמידה, הבנה כי יש שונות בין הלומדים, שאיפה להפחתת סגרגציה גזעית וסוציו אקונומית הקיימת היום, ופעילות מעמיקה לקידום אינטגרציה. מטרות בתי הספר המגנטים הן: משיכת אוכלוסיה מגוונת מבחינה גזעית וסוציו-אקונומית, שיפור הישגי הלומדים בעיקר ע" לימוד הדדי ועצמאי .שילוב ההורים והקהילה  באופן משמעותי בחיי בית הספר,בניית תשתית טכנולוגית המותאמת למאה ה-21
במהלך השבוע בו שהינו בניו יורק בקרנו גם בשני בתי ספר פרטיים שהומלצו לנו כבעלי יחודיות מעניינת ולמדנו גם מהם. בבית ספר יהודי בריברסדייל ניו יורק, למשל, נשארנו פעורי פה למול 5 קומות של OPEN SPACE   במבנה שניצב על מדרון הררי. אין כיתות. יש חללי למידה: התלמידים יושבים על שטיחים, פופים, בחללים פתוחים משתנים. הכל דינמי, צבעוני, מלא גירויים, מעורר סקרנות. תלמיד יכול לקום באמצע שיעור, לרדת 5 קומות , להגיד משהו לחבר שיושב בקומה הראשונה בקבוצת למידה אחרת  ולחזור לשיעור. למה? כי הוא נזכר שיש לו משהו חשוב לומר לו. אווירת הפתיחות אינה פוגעת במשמעת. ברקע יש רעש נעים של למידה ועשייה. השגי התלמידים, אגב, למי שתוהה אם ניתן ללמוד באווירה כזו, גבוהים. כלל המשרדים למעט אחד עם דלתות שקופות. בבית ספר פרטי אחר בו בקרנו ,התלמידים לומדים חצי יום באנגלית וחצי יום בסינית או ספרדית, לפי בחירתם. ראינו מנהלת רוקדת עם המורים שלה, ראינו חדר כושר למורים בבית ספר לבריאות, תעודת הוקרה לבית ספר שיחודיותו קיימות על הצלת נמר בערבות אפריקה, ראינו בתי ספר בהם כל התלמידים אוחזים טבלט ביד אחת ומחשב ביד השנייה, נושאים עיניים למורים שעובדים עם לוחות חכמים, צילמנו המון, קנינו רעיונות, השוויינו , בחנו מה מתאים לנו. בעיניים פעורות לרווחה ובקנאה רבה ראינו שאין כיתה גדולה מ 20-25 תלמידים ובכל כיתה כזו לפחות שני מבוגרים. למדנו שיש דברים בהם אנחנו טובים יותר מהם וההפך. חווינו למידה חווייתית מהי.
קישור לידיעה באתר העמותה של בתי הספר המגנטיים בניו-יורק:
http://www.magnetsinamerica.org/hosting-visitors-from-israel/
 
דר' אורנה אבני- בעלים משותף, יועצת ארגונית במכון משאבי ידע. כחלק מעבודתה, ניהלה ב-4 השנים האחרונות, יחד עם צוות יועצות בכירות מהמכון,  פרויקט רחב היקף בעיריית חולון, בכל בתי-הספר היסודיים בנושא פיתוח ייחודיות. במהלך התוכנית הוקמו מרכזי מש"י- מרכזי שיתוף בידע באשכולות השונים לפיתוח והעצמה של עולמות התוכן ושל בתי-הספר.